Documentaires

In productie:

UCHPA – Rising from the ashes (momenteel in post-productie)
(samen met Annelou Ypeij, Peru, Zweden en Nederland 2016, 70/90 min.)

Voordat Fredy Ortiz zanger van blues rock band Uchpa werd, bestreed hij als politieagent het terrorisme in Peru. Hij gebruikt zijn muziek als middel tot verzoening.

Mei 1980 markeerde het begin van een periode van 20 jaar politiek geweld in Peru. De maoïstisch geïnspireerde terroristische beweging Sendero Luminoso (Lichtend Pad) en de ordehandhavers van de Staat (politie en militairen) vochten een vuile oorlog uit waar de burgerbevolking tussen gevangen zat. Schattingen komen tot meer dan 69.000 slachtoffers van wie ongeveer dertig procent is verdwenen of vermoord door toedoen van het Peruaanse leger en de politie. Vooral de rurale Quechua-bevolking in Ayacucho is zwaar getroffen.

Fredy Ortiz, de charismatische frontman van blues-rock band Uchpa, groeide op in een klein dorpje in de Andes, in een Quechua sprekende, boeren familie. Hij was nog maar net 18 jaar toen hij in 1982 naar Lima trok om toe te treden tot de politieacademie. Om het terrorisme te bestrijden had de politie veel mensen nodig en Ortiz wilde snel geld verdienen. Na een verkorte opleiding heeft hij jarenlang in de zwaarst getroffen gebieden moeten werken; juist daar waar zijn eigen wortels liggen.

uchpa bajas

Met zijn band Uchpa (‘as’ in het Quechua) mengt Ortiz inheemse Peruaanse muziek met rock en blues en combineert dit met songteksten in het Quechua; een taal waar in Peru op wordt neergekeken. In de film reizen we samen met hem van zijn huidige woonplaats Lima naar de binnenlanden van Peru om uit te zoeken hoe zijn levensloop zijn muziek beïnvloed heeft. Het resultaat is een muzikaal portret van een berouwvolle zanger die het tot zijn missie heeft gemaakt om de gemarginaliseerde Andes taal en cultuur te promoten; tegen de achtergrond van de recente geschiedenis van Peru.

Lengte: 70/90 minuten
Regie, camera en montage: Sharis Coppens
Research, productie en interviews: Annelou Ypeij
Mede mogelijk gemaakt door het CEDLA (Centrum Studie en Documentatie van Latijns-Amerika van de Universiteit van Amsterdam).

Annelou Ypeij (1959) is een Nederlandse antropoloog met bijna 25 jaar onderzoekservaring in Peru. Ze is als onderzoeker en docent verbonden aan het CEDLA (Centro de Estudios y Documentación Latinoamericano) te Amsterdam. Haar huidige onderzoek vindt plaats in de Cono Norte van Lima. Ze heeft haar onderzoeken gepubliceerd in wetenschappelijke artikelen en boeken.

Teaser op verzoek: info@shariscoppens.nl

Geproduceerd:
Getuigenissen van het politieke geweld in Ayacucho, Peru (1980 – 2000)
(samen met Paz y Esperanza)
Een serie korte films met getuigenissen van slachtoffers en nabestaanden van het politieke geweld uit een aantal dorpjes in het departement Ayacucho, Peru. Ayacucho heeft meer dan welke andere regio van Peru te lijden gehad onder de vuile oorlog tussen de terroristische beweging Lichtend Pad (Sendero Luminoso) en de ordehandhavers van de Staat (politie en militairen). Lees hier meer over dit project.

Maria in Tijden van Crisis (Mary in Times of Crisis / Maria en Tiempos de Crisis)
(samen met Sanne Derks, Bolivia 2012, 93 min.)

To Lourdes you go for health, to Urkupiña for wealth.

Pelgrims uit heel Bolivia en daarbuiten komen naar het Boliviaanse bedevaartsoord van de Maagd van Urkupiña, ook wel ‘Maagd van het Geld’ genoemd, om stenen te hakken. De stenen worden gezien als geld dat Maria aan hen leent of cadeau geeft om ieders wensen te vervullen.
De film volgt drie Boliviaanse vrouwen in hun activiteiten voor, tijdens en na het vier dagen durende feest voor de Virgen de Urkupiña in augustus. Allereerst de twee bejaarde Quechua zusjes Virginia en Victoria die op theatrale wijze gebeden en zegeningen verkopen aan de pelgrims, en de jonge rock chick Escarlent die net een bar in de stad geopend heeft en daardoor met grote schulden kampt. Zij gaat naar het bedevaartsoord om Maria om geld te vragen, zodat haar bar niet failliet zal gaan. De wegen van de vrouwen kruisen tijdens het feest, waar we zien hoezeer religie en geld op deze plek met elkaar verbonden zijn. Iedereen zet Maria strategisch in om zijn economische positie te verbeteren.


Research, regie en coproductie: Sanne Derks
Camera en nabewerking: David Lingerak
Productie, camera en montage: Sharis Coppens

Sanne Derks (1979) is een Nederlandse antropoloog met een passie voor Latijns-Amerika. Tussen 2004 en 2009 werkte zij aan haar promotieonderzoek bij het Instituut voor Genderstudies en Culturele Antropologie (RU) over de manieren waarop gelovigen omgaan met armoede, huiselijk geweld en etnische uitsluiting op het Boliviaanse bedevaartsoord voor de Maagd van Urkupiña in Quillacollo. Voor dit project deed ze meer dan anderhalf jaar antropologisch veldwerk in Bolivia. Ze heeft wereldwijd deelgenomen aan internationale conferenties op het gebied van pelgrimage, religie en Latijns-Amerika en publiceerde in verschillende nationale en internationale tijdschriften.

“It is a very moving story. The images are gorgeous. The story of Victoria, her sister and the trials and tribulations of Escarlent are shown with very great tact and respect. It focuses on the bodily motions, emotions and on the material culture of the pilgrimage of the Virgin (and Mother Earth).” Jean-Pierre Warnier, (retired) university professor in anthropology (University Paris-Descartes).

Screenings
-World premiere at Beeld voor Beeld Documentary Festival on Cultural Diversity, Amsterdam, The Netherlands (1-6-2012)
-Seminar ‘Pensar el documental’ Universidad Central, Bogota, Colombia (23-8-2012)
-Beeld voor Beeld Bogota, Bogota, Colombia, two screenings (25-8-2012)
-Fontys Hogescholen, Eindhoven, The Netherlands (13-9-2012)
-CEDLA (Centro de Estudios y Documentación Latinoamericano), Amsterdam, The Netherlands (12-10-2012)
-Mensen met een Missie / Stichting Oikos, The Hague, The Netherlands (9-11-2012)
-Athens Ethnographic Film Festival, Athens, Greece (1/2-12-2012)
-Filmhuis Cavia, Amsterdam, The Netherlands (2-12-2012 and 9-12-2012)
-Institute for Genderstudies, Nijmegen, The Netherlands, within a course on Gender Theory (6-1-2013)
-Cultural Anthropology, Radboud University Nijmegen, within the course Gender and Religion (24-2-2013)
-NGO Levantate Mujer, Santa Cruz, Bolivia (15-3-2013)
-Cinemateca La Paz, La Paz, Bolivia, including introduction and discussion (25-3-2013)
-Cinemateca La Paz, La Paz, Bolivia (from 28-3-2013 until 18-4-2013, three times a day)
-MARTadero, Cochabamba, Bolivia (1-4-2013)
-Universidad Catolica Boliviana, Department of Missionology, Cochabamba Bolivia, including debate (2-4-2013)
-Teatro Teofilo Vargas, Quillacollo, Bolivia, organized by the Alcaldia de Quillacollo (2-4-2013)
-Teatro Teofilo Vargas, Quillacollo, Bolivia (3/4/5-4-2013)
-Flatel TV, Vinto-Cochabamba, Bolivia (3-4-2013 and 7-4-2013)
-La Tertulia, Amsterdam, The Netherlands (16-06-2013)
-WM Gallery - aNTHROPOLOGISTS iN aRT, Amsterdam (The Netherlands) (20-10-2103)
-International Festival of Ethnographic Film, Sofia, Bulgaria (4-11-2013)
-Jean Rouch International Film Festival, Paris, France (9-11-2013)
-Sustainable Bolivia, Cochabamba, Bolivia (21-05-2014)
-Conexiones Entre Mundos, Cochabamba, Bolivia (23-05-2014)
-International Conference ‘The Bodily and Material Cultures of Religious Subjectivation’, Department of Anthropology, University College London (17-18 June 2014)
-NPO Doc in de themaweek “Wat zou Maria kijken?” 20 t/m 26 december 2014.

Lutherhof – Dorp in de Stad (Village in the City) (Nederland 2012, 92 min.)
‘Lutherhof – Dorp in de Stad’ is een historisch document over De Lutherhof aan het Staringplein in Amsterdam-West. Op het eerste gezicht lijkt het een ontoegankelijk gebouw, maar van binnen is het prachtig met een weelderige tuin en Italiaanse bogen. Vroeger was de hof een diaconale instelling voor oude, armlastige Lutherse vrouwen. Diaconessen verzorgden de bewoonsters bij ziekte en boden een luisterend oor. Tegenwoordig wonen er alleenstaanden van alle leeftijden; vrouwen en mannen, Luthers en niet-Luthers, gelovig en niet-gelovig. Maar de principes van de diaconie – naar elkaar omkijken en elkaar helpen – gelden hier nog steeds. Ondanks dat iedereen een eigen voordeur heeft, heerst er een gemeenschapsgevoel in de hof; iets heel bijzonders zo midden in het steeds vluchtiger, anonieme en individualistische Amsterdam.

De film toont, door de seizoenen heen, het leven binnen De Lutherhof, dat zich opmaakt voor de viering van haar 100-jarig bestaan. We leren verschillende bewoners kennen die rondom de prachtige binnentuin als in een dorpskern met elkaar samenwonen. Na enkele omzwervingen en soms een periode van wennen, hebben zij hier eindelijk hun rust gevonden. Zij leiden ons rond in hun woning en vertellen hoe het is om in De Lutherhof te wonen; over hun voorgeschiedenis en het geloof. Hoe gaan de bewoners met elkaar om? En hoe worden zij geholpen door de huismeester, portiers en het bestuur? We zien hoe het hofje als samenleving in het klein functioneert met zijn eigen regels, normen en waarden.


Research, regie en camera: Sharis Coppens
Camera: David Lingerak
Montage: Jan Wouter van Reijen

Screenings o.a.
-Smart Cinema (NASA) / LAB 111, Amsterdam, The Netherlands (12-01-2012)
-Oude Lutherse Kerk aan ‘t Spui, Amsterdam, The Netherlands (06-02-2012)
-Filmhuis Cavia, Amsterdam, The Netherlands (22-02-2012)
-Maarten Lutherkerk, Amsterdam, The Netherlands (19-03-2012)
-Wilhelmina Huiskamerfestival (met rondleiding), Amsterdam, The Netherlands (01-09-2012)
-Augustana Kerk, Amsterdam, The Netherlands (03-02-2013)
-Days of Ethnographic Film, Ljubljana, Slovenia (12-03-2013)
-Lutherse Kerk, Purmerend, The Netherlands (20-05-2014)

Aan ‘t eindje van m’n Latijntje (Sharis Coppens, Nederland 2007, 43 min.)
Bitterzoete documentaire over de laatste levensfase van een gepensioneerde politieman. Hij verzet zich tegen het ouder worden en lacht zijn gebreken weg, om te concluderen dat hij ‘aan het eindje van z’n Latijntje is’. Anderen nemen inmiddels de beslissingen voor hem.

Vivir la Chicha (Sharis Coppens, Peru 2003, 28 min.)
De Peruaanse chicha-muziek bezingt het leven en lijden van de tweede en inmiddels derde generatie hooglandmigranten die opgroeien in de Peruaanse steden. De 48-jarige eigenaresse van een schoenenatelier, Aurora Ramos Mendoza, is chicha fan. Terwijl Aurora haar aangrijpende levensverhaal vertelt, wordt duidelijk hoezeer deze zeer populaire, maar tegelijkertijd ook vergruisde muziek met haar leven verweven is.


Research, regie, camera en montage: Sharis Coppens

Screenings a.o.
-Some Like it Real, Manchester, United Kingdom (2003)
-Mostra Internacional do Filme Etnográfico, Rio de Janeiro, Brasil (2003)
-Beeld Voor Beeld Documentary Festival on Cultural Diversity, Amsterdam, The Netherlands (June 2004)
-Document 2: International Human Rights Documentary Film Festival, Glasgow, Scotland (September 2004)
-CEDLA (Centrum voor Studie en Documentatie van Latijns-Amerika, Amsterdam, The Netherlands (November 2004)
-Cultural café Puente, Amsterdam, The Netherlands (June 2006)
-NPS Output, as part of a special on chicha music, online in streaming video for 2 years.
-FIDE – Festival Internacional de Documental Etnográfico, San Juan, Puerto Rico (April 2009)
-University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology (PENN Museum), Second Sunday Culture Films Series, Philadelphia, USA (December 2013)

cropped-Aurora-Tif300